حساب کاربری

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

تاریخچه شرکت Xiaomi

شیائومی برندی مطرح است که در زمینه گوشی های هوشمند و طیف گسترده‌ای از سایر محصولات فعالیت می کند. در این مطلب به معرفی این شرکت و محصولات آن پرداخته‌ایم.

شیائومی (Xiaomi) ابتدا در سال 2010 توسط لی جون و با مشارکت 6 شخص دیگر تاسیس شد. دفتر مرکزی این شرکت در پکن قرار دارد. شیائومی در حال حاضر نزدیک به 15 هزار نیروی کار در اختیار دارد که اکثر آن‌ها در پکن و سایر شهرهای چین فعالیت دارند، تعداد دیگری هم در کشورهای هند، تایوان، اندونزی و هنگ‌کنگ مستقر هستند. این کمپانی با ارزش 46 میلیارد دلار هم اکنون چهارمین استارت آپ با ارزش در جهان به حساب می‌آید و محصولات متنوعی از جمله گوشی‌هاش هوشمند، تلویزیون، روتر و گجت‌های پوشیدنی را تولید می‌کند. این شرکت تنها چند ماه پس از شروع به کار خود اولین محصول خود را که یک رابط کاربری مبتنی بر اندروید بود و با الهام از TouchWiz سامسونگ و iOS اپل ساخته شده بود را با نام MIUI عرضه کرد. آن‌ها در ادامه و در آگوست سال 2011 اولین گوشی هوشمند خود به نام شیائومی می 1 را نیز معرفی کردند. این گوشی با استقبال خوبی از سوی کاربران چینی مواجه شد و در 34 ساعت اولیه بیش از 300 هزار نفر آن را پیش‌خرید کردند. شیائومی در سال 2012، می 2 را جایگزین این گوشی کرد و توانست در عرض تقریبا یک سال، بیش از 10 میلیون عدد از آن را در چین به فروش برساند. آن‌ها تنها 3 سال بعد و در سال 2014 به بزرگترین تولیدکننده گوشی هوشمند در چین تبدیل شدند و پس از آن اولین دفتر بین المللی خود را در سنگاپور و در ادامه در مالزی، فیلیپین و هند افتتاح کردند. این شرکت در کشورهایی مانند برزیل، مکزیک، ترکیه، روسیه، تایلند و اندونزی نیز شروع به کار کرده است. با این حال شیائومی باید تا سال 2016 برای ورود به بازار اتحادیه اروپا صبر می‌کرد. آن‌ها در این سال توانستند با همکاری شرکت ABC Data اولین سری از گوشی‌های خود را ابتدا در بازار لهستان و سپس سایر مناطق اروپا به طور رسمی به فروش برسانند. این کمپانی پس از موفقیت‌هایی که طی چند سال اخیر کسب کرده، به تولید محصولات و ارائه خدمات جدیدتری از جمله اینترنت اشیا روی آورده است.


نکاتی جالب در مورد برند شیائومی


شیائومی در زبان چینی به معنی برنج و ارزن است، این نام الهام گرفته شده از یکی از مفاهیم آیین بودا است. این شرکت به دلیل اینکه قصد داشته از صفر و با تولید خرده محصولات به رقابت با بزرگترین تولیدکنندگان دنیا بپردازد، این نام را برای خود انتخاب کرده است. افزون بر این، Mi در انتهای این نام مخففی برای عبارت Mission Impossible (ماموریت غیرممکن) است تا نشان دهنده موانعی باشد که مدیران این شرکت با موفقیت آن‌ها را از پیش رو برداشته‌اند. البته این مخفف هیچ ارتباطی با مجموعه فیلم‌های ماموریت غیرممکن تام کروز ندارد.

2- اپل چین

بسیاری از کاربران چینی، به دلیل شباهت‌هایی که در ظرافت و سادگی محصولات این شرکت با محصولات اپل مشاهده می‌شود، به آن لقب اپل چین را داده‌اند. علاوه بر این برند شیائومی همانند اپل در آمریکا، محبوبیت زیادی نزد مردم چین دارد.

3- عروسک

عروسک شیائومی / Xiaomi Mascot

نماد شیائومی عروسک خرگوشی به نام «میتو» است که همیشه کلاهی به نام «اوشانکا» به سر دارد. این کلاه بی‌شباهت با کلاهی که لی فنگ به سر می‌کرد ندارد. لی فنگ سربازی در ارتش آزادی‌بخش خلق چین در سال 1962 بود که پس از مرگش، کمپین‌های تبلیغاتی گسترده‌ای در این کشور با استفاده از تصاویر وی به راه افتاد. حکومت چین وی را یک شهروند نمونه نامید و از مردم این کشور خواست تا مانند او فروتن باشند و برای مائو از خودگذشتی و ایثار نشان دهند. امروزه نیز وی از جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ چین برخوردار است. کلاهی که میتو به سر می‌کند نیز ستاره سرخ رنگی دارد، او علاوه بر این، شال گردن قرمز رنگی نیز به گردن بسته است.

4- فروشگاه‌ها

شیائومی به جز در چین و به تازگی سنگاپور، هیچ فروشگاهی در هیچ نقطه از جهان ندارد. آن‌ها در عوض به صورت آنلاین به فروش محصولات خود می‌پردازند. این شرکت از این طریق با یک تیر، دو نشان می‌زند و می‌تواند علاوه بر اینکه به اندازه قابل ملاحظه‌ای در هزینه‌های خود صرفه جویی کند، محصولات خود را نیز با قیمت معقولی به فروش برساند.

5- تبلیغات

با توجه به اینکه این شرکت فروشگاهی ندارد، نمی‌تواند به صورت سنتی به تبلیغ محصولات خود بپردازد. آن‌ها برخلاف سایر برند‌ها، تبلیغات آنچنانی ندارند. برای مثال آیا تا به حال گوشی‌های این شرکت را در فیلم یا سریال‌های تلویزیونی دیده‌اید؟ این موضوع یکی از موارد جالب توجه در مورد این شرکت به حساب می‌آید زیرا بسیاری از کارشناسان و کاربران نمی‌دانند شیائومی چگونه بدون هیچگونه کمپین تبلیغاتی به چنین شهرتی در جهان دست یافته است.

6- کتاب رکوردهای گینس

شیائومی موفق شده نزدیک به 15 هزار گوشی می 3 خود در هند را ظرف تنها 2 ثانیه به فروش برساند. حتی تصور حجم ترافیکی که در آن دو ثانیه به سرور سایت مراجعه کرده است نیز مشکل است. علاوه بر این، می 3 در زمان عرضه، سریع ترین گوشی جهان به شمار می‌رفت. شیائومی همچنین در سال 2014 موفق شد رکورد فروش یک روزه گوشی هوشمند در کتاب رکوردهای گینس را با فروش 2.1 میلیون گوشی از آن خود کند.

هم اکنون از 9 مدیر ارشد شیائومی، 3 تای آن‌ها مدیران و مهندسین سابق گوگل هستند و هر 3 آن‌ها جزو با استعدادترین مدیران فعال در حوزه فناوری به شمار می‌آیند، بسیاری از کارشناسان موفقیت‌های شیائومی را مرقون تلاش‌های این 3 می‌دانند.

8- تکنولوژی اختصاصی دوربین

گفته می‌شود دوربین گوشی‌های شیائومی دارای تکنولوژی هستند که کاربر را در تصاویر، جذاب‌تر از حالت عادی نشان می‌دهد. اگر با گوشی‌های آن‌ها سلفی می‌گیرید، لازم نیست نگران ظاهرتان باشید چراکه تصویرتان را بدون نیاز به ادیت، با خیال راحت می‌توانید در اینستاگرام قرار دهید. البته به خاطر داشته باشید که این موضوع تنها در حد حدس و گمان است بنابراین تنها به خاطر این مورد گوشی‌‌های شیائومی را خریداری نکنید.

9- دفتر مرکزی بین المللی در سنگاپور

شیائومی به خاطر بازخوردهای زیاد و مفیدی که از خدمات و محصولات خود در سنگاپور دریافت کرده، دفتر مرکزی امور بین الملل خود را در این کشور قرار داده است. افزون بر این، سنگاپور یکی از بازارهای پیشرو در حوزه فناوری به شمار می‌آید و این کمپانی از این طریق می‌تواند از نزدیک، جدیدترین پیشرفت‌ها و دستاوردهای این حوزه را زیرنظر داشته باشد.

10- طراحی متفاوت لوگو

لوگو شیائومی / Xiaomi logo

لوگو شیائومی یک حرف مخفی درون خود دارد. اما تنها در صورتی که این لوگو را برعکس کنید می‌توانید آن را پیدا کنید. این حرف، حرف چینی «心» است که به معنی قلب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.